Spring naar inhoud

Roland Hiemstra

Voor u ligt het jaarverslag van de Hanzehogeschool Digital Society Hub over het onderwijsjaar 2021-2022.

Ondanks de onzekere corona-periode, gedeeltelijke sluiting van onderwijsgebouwen en uitval van studenten en medewerkers noteerde de Digital Society Hub (DSH) een groei van het aantal studenten voor digitaliseringsopdrachten bij bedrijven en overheid.

Door veel online te werken, grote inzet en flexibiliteit van studenten, medewerkers en partners is het weer gelukt om de DSH in het vorige onderwijsjaar te laten groeien. Zo werkten afgelopen onderwijsjaar 876 studenten van 18 verschillende opleidingen aan digitaliseringsvraagstukken. In de projecten waren 80 partners en 49 (docent)onderzoekers betrokken.

Naast vragen vanuit het MKB, is er ook een toenemende vraag m.b.t. onderwijs- en onderzoeksopdrachten vanuit overheidsorganisaties in Noord-Nederland. Er is een prominentere rol voor digitalisering bij nieuw beleid. Overheidsorganisaties moeten bij het maken van nieuwe wetten en regels ook de informatievoorziening, informatiebeveiliging en privacy op orde hebben.

Afgelopen jaar tekende de Hanzehogeschool en de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) een langdurige strategische samenwerking en werd in maart 2022 het eerste innovatielab van DUO bij de DSH op Zernikepark 10 geopend. Een fysieke plek waar het hoger onderwijs en het Rijk samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken rondom betrouwbare digitale dienstverlening van de Rijksoverheid.

Om concrete uitvoering te geven aan de maatschappelijke opdracht ‘digitale transformatie’, gaat de DSH de samenwerking binnen diverse onderwijsdomeinen verbreden en versterkten. Hierdoor krijgen de komende jaren nog meer studenten de mogelijkheid om (interdisciplinair) te werken aan digitaliseringsvraagstukken van bedrijven en de overheid.

Daarnaast is de DSH in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijke speler in het digitale ecosysteem van Noord-Nederland, waarbij proactief wordt samengewerkt met diverse bedrijven, (kennis)hubs en learningcommunities.

We verwachten dat we in het nieuwe onderwijsjaar dit gezamenlijke succes verder kunnen uitbouwen en onze impact in Noord-Nederland kunnen vergroten.

Roland Hiemstra, programmadirecteur Digital Society Hub

Tijdlijn

Slim Veiligheidsvest op NPO Radio 1, RTL4, RTV Noord en DvhN

Januari 2022

Afgelopen januari kwam het slimme veiligheidsvest van student HBO-ICT Mathijs Volker en docentonderzoeker Jos Bredek verschillende keren in het nieuws. Het vest dat agenten waarschuwt als ze van achteren met een mes worden aangevallen trok de aandacht van NPO Radio 1, RTL4, RTV Noord en Dagblad van het Noorden.

Meer over "Slim Veiligheidsvest op NPO Radio 1, RTL4, RTV Noord en DvhN "

Studenten werken multidisciplinair aan 5G-expositie

Februari 2022

Op vrijdag 11 februari organiseerden studenten van de Digital Society Hub de expositie 'Beleef 5G' in het Smartlab van het Forum in Groningen. De studenten werkten vanuit verschillende opleidingen samen om op een bijzondere wijze te laten zien wat de mogelijkheden zijn van 5G en waarin het beter is dan 4G. Dit evenement is georganiseerd door de Hanzehogeschool Digital Society Hub in samenwerking met 5Groningen, Economic Board Groningen en Rijksuniversiteit Groningen.

Meer over "Studenten werken multidisciplinair aan 5G-expositie "

Maart 2022

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en de Hanzehogeschool Groningen bundelen de krachten. ICT-professionals van het Rijk gaan samen met ICT-talent in het hoger onderwijs werken aan de digitale toekomst van de overheid. Hiervoor is het DIT-lab (Discover Innovations of Tomorrow) ingericht bij de Digital Society Hub op de Zernike Campus. Harmen Harmsma, Directeur-Generaal van DUO en Dick Pouwels, voorzitter van het College van Bestuur van de Hanzehogeschool, ondertekenen vandaag een overeenkomst voor een meerjarige samenwerking.

Meer over "Strategische samenwerking Rijk en Hogescholen: DUO en Hanzehogeschool Digital Society Hub "

Het eerste DSH-Journaal

April 2022

Het eerste DSH-journaal is een feit. Via deze weg informeren we verschillende interne en externe doelgroepen in 5 minuten wat er allemaal speelt binnen de DSH en welke ontwikkelingen er zijn. Het ontwikkelen en inzetten van het DSH-journaal past in strategie om in de voorhoede te experimenten met nieuwe mediaconcepten.

Meer over "Het eerste DSH-Journaal "

Studenten ontmoeten elkaar op het DSH Vacature Festival

Juni 2022

Op 31 mei organiseerde de Digital Society Hub de tweede editie van het  DSH Vacature Festival. Na het grote succes van de offline versie van vorig semester, werd dit jaar de állereerste live versie van dit evenement gehouden. Dit keer met een tropisch-strandthema om de locatie feestelijk aan te kleden. Studenten konden in gesprek te gaan met verschillende partijen, waaronder ATOS, Cybersecurity Noord-Nederland, Digitale Academie Noord-Nederland, DIT-LAB, Innovatiehuis Politie Noord-Nederland, 5Groningen, WOO-Groningen en de RDW Self Driving Challenge.

Meer over "Studenten ontmoeten elkaar op het DSH Vacature Festival "

Finale Self Driving Challenge 2022

Op vrijdag 10 juni was de Self Driving Challenge 2022. Met zeven testdagen achter de rug en heel veel uren werken aan de software, raceten de teams van Hogeschool Rotterdam, Windesheim en Hanzehogeschool Groningen voor de allerlaatste keer tegen elkaar op het Junior Track op het TT Circuit Assen. De race was spannend tot de laatste seconde, maar aan het eind van de dag was het team Windesheim die zich de officiële winnaar van de Self Driving Challenge 2022 mocht noemen.

Meer over "Finale Self Driving Challenge 2022 "

5-jarig bestaan Digital Society Hub

De Hanzehogeschool Digital Society Hub (DSH) is dé innovatiewerkplaats van de Hanzehogeschool Groningen. Precies vijf jaar geleden, op 28 juni 2017, opende collegevoorzitter Henk Pijlman samen met de student van de toekomst de DSH. In de afgelopen vijf jaar heeft de DSH vele projecten uitgevoerd in samenwerking met onderwijs, onderzoek, de overheid en het bedrijfsleven op het gebied van digitale transformatie. Honderden studenten van verschillende opleidingen werkten multidisciplinair samen aan projecten zoals 5Groningen, Werkplaats Online Ondernemen en het Innovatiehuis Politie Noord-Nederland.

Meer over "5-jarig bestaan Digital Society Hub "

Het nieuwe KI-Agil Handboek

Juli 2022

De Digital Society Hub is bij allerlei verschillende projecten betrokken. Eén daarvan is het project KI-AGIL, die inmiddels succesvol is afgerond. Dit heeft onder andere geresulteerd in het ‘Handboek AI’, een door de Hanzehogeschool geschreven handboek over Artificial Intelligence (AI), specifiek gericht op het MKB.

Meer over "Het nieuwe KI-Agil Handboek "
Versie:
v6.1.1

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report