DSH als learning community
De Digital Society Hub (DSH) is een learning community waar fysiek en virtueel onderwijs, onderzoeken het werkveld samenwerken aan complexe vraagstukken afkomstig uit de beroepspraktijk of de maatschappij. Learning communities (ook wel aangeduid als innovatiewerkplaatsen) zijn multidisciplinair. In de samenwerking met andere disciplines leren deelnemers over de grenzen van hun eigen vakgebied en omgeving te kijken. Learning communities brengen ontwikkelingen teweeg en zijn een voedingsbodem voor innovatie producten, diensten en start-ups.
De DSH is als smart-up in de afgelopen vijf jaren uitgegroeid tot de grootste learning community van de Hanzehogeschoolop het gebied van digitale transformatie. De DSH geeft via het Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen en Instituut Communicatie Media & IT uitvoering aan de strategische doelstelling van de Hanzehogeschool: “Vanaf 2020 participeren studenten tijdens hun studie ten minste één keer in een innovatiewerkplaats en is elke school in 2020 betrokken bij een initiatief dat op deze wijze onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk verbindt.”
Bij de DSH werken dagelijks en structureel studenten van achttien verschillende opleidingen samen met docenten/onderzoekers, bedrijven en instellingen aan innovaties en vraagstukken op het gebied van digitale transformatie.
In het programma 5Groningen en de Werkplaats Online Ondernemen (WOO) werken bijvoorbeeld ook mbo-, hbo- en wo-studenten samen aan concrete projecten (Noorderpoort, Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen).
Het doel van onze learning community is tweeledig. Het gaat om het realiseren van vernieuwing en innovatieve oplossingen voor praktijk vraagtukken in de maatschappij en de beroepspraktijk én het creëren van een uitdagende leeromgeving waarin studenten, docenten en docent-onderzoekers en professionals uit het werkveld zich ontwikkelen op het gebied van innovatie, samenwerken, zelfsturend leren en boundary crossing.
Binnen de DSH zijn er voor verschillende partijen tal van mogelijkheden om kennis op te doen en innovaties te ontwikkelen. Het is ook een experimenteer omgeving, waar verschillende partijen op basis van prototyping op concrete manier onderzoeken of een product of een dienst werkt voor de eindgebruiker(s). Dit jaar bestond de DSH alweer vijf jaar.
Regio & samenwerking
De Hanzehogeschool Digital Society Hub maakt deel uit van een uitgebreid innovatie ecosysteem binnen de provincie Groningen, Friesland en Drenthe.
Met vele diverse kennisinstellingen, innovatiehubs en -hotspots, samenwerkingsverbanden en start-up incubators werken wij samen. In de samenwerking richten wij ons op doorlopende leer- en onderzoekslijnen.
Projecten
Het afgelopen onderwijsjaar werkten studenten, samen met docentonderzoekers en experts van bedrijven en overheid aan diverse digitaliseringsprojecten. Een aantal grote multidisciplinaire projecten worden in dit jaarverslag uitgelicht, andere projecten kunt u terugvinden op onze projectenpagina.
Self Driving Challenge
De SelfDriving Challenge is een landelijke challenge van de RDW, waar diverse studenten-teams van verschillende kennisinstellingen strijden om een zelfrijdend voertuig foutloos in de snelste tijd over de baan laat racen.
Autonome voertuigen (AV) of zelfrijdende voertuigen genoemd, zullen in de toekomst grote impact hebben op het mobiliteitslandschap in Nederland. De RDW is de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt. De RDW is een zelfstandig bestuursorgaan van de Nederlandse overheid. De RDW voert wettelijke taken uit voor een veilig en geordend wegverkeer in Nederland.
Historie Self Driving Challenge
De SelfDriving Challenge van de RDW is in 2018 gestart in samenwerking met de Hanzehogeschool Digital Society Hub. Partners als Quintor en The Grid Racing zijn daarna aangehaakt om te voorzien van de nodige kennis, software én hardware. Door het samenbrengen van onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid kon gezamenlijk gewerkt worden aan de uitdagingen die zelfrijdende voertuigen voorstaan. Voor meer informatie: Self Driving Challenge.
Programma 5Groningen
Economic Board Groningen heeft het 5Groningen programma geïnitieerd om te onderzoeken hoe 5G nieuwe innovaties kan versnellen en creëren. Een belangrijk doel is om MKB-bedrijven in Noord- en Midden-Groningen koploper te maken in hun sector met behulp van 5G. Binnen het 5G fieldlab werken ondernemers en non-profit organisaties samen met experts uit de telecom, kennisinstellingen en overheid om toepassingen van 5G te testen.
5Groningen is het programma voor 5G-internet. Ondernemers en non-profitorganisaties werken samen met experts om toepassingen van 5G te testen. Denk daarbij aan zelf-rijdende bussen of realtime data analyseren terwijl er een drone over de akkers vliegt. Ook maakt 5G het bijvoorbeeld mogelijk om op afstand een diagnose te stellen, doordat de arts in het ziekenhuis met een snelle verbinding live mee kan kijken in de ambulance. 5Groningen test toepassingen met 5G. Dus niet de techniek, maar wat je ermee kunt.
Programma 5Groningen heeft elf partners: Economic Board Groningen, KPN, Agentschap Telecom, VodafoneZiggo, TNO, Huawei, Rijksuniversiteit Groningen, Surf, Hanzehogeschool Groningen en VMware/DEMC.
Voor meer informatie: www.5groningen.nl
DIT-Lab van DUO
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en de Hanzehogeschool Groningen bundelen de krachten. ICT-professionals van het Rijk werken samen met ICT-talent in het hoger onderwijs werken aan de digitale toekomst van de overheid. Hiervoor is het DIT-lab (Discover Innovations of Tomorrow) ingericht bij de Digital Society Hub op de Zernike Campus. In het DIT-lab werken het hoger onderwijs en het Rijk samen aan maatschappelijke vraagstukken rondom betrouwbare digitale dienstverlening van de Rijksoverheid. Het lab brengt expertise uit verschillende ICT-hoeken samen en draagt met onderzoeken bij aan de ontwikkeling van een snelle, veilige en betrouwbare digitale dienstverlening voor burgers en bedrijfsleven.
Werkplaats Online Ondernemen Groningen
De Werkplaats Online Ondernemen Groningen (WOO) is dé plek voor MKB-ondernemers voor onlineadvies en ondersteuning. In dit project ondersteunen en helpen studenten van Noorderpoort, Hanzehogeschool en Groningen Digital Business Centre van de Rijksuniversiteit Groningen, experts en professionals mkb-bedrijven bij het maken van een volgende stap in online ondernemen.
Waar moet u beginnen als u de online marketing van uwbedrijf wil aanpakken? Hoe vergroot u de online vindbaarheid? En wat is het nut van e-mailmarketing? Met deze en andere vragen meldde Robbert van Barneveld, mede-eigenaar van Marenland Recreatie, zich aan bij WOO-Groningen.Bekijk de videohieronder om meer te weten te komen over de WOO en de mogelijkheden.
Voor meer informatie: www.woogroningen.nl
Cybersecurity Noord-Nederland
Met de groeiende digitalisering in onze maatschappij neemt ook het aantal cyberaanvallen toe. Cybersecurity wordt daarmee een belangrijk onderdeel van het digitale ecosysteem. Er is dringende behoefte aan kennis op het gebied van cybersecurity. Onderzoekers, docenten en studenten van de Hanzehogeschool Groningen dragen o.a. via de Digital Society Hub bij aan de ontwikkeling van innovatie toepassingen op het gebied van digitale veiligheid en het uitdragen van die kennis, aanpakken en toepassingen. Om uitdagingen rondom cybersecurity het hoofd te kunnen bieden is het noodzakelijk om samen te werken. Door gezamenlijk meer onderzoek te doen ontstaat er nieuwe kennis. Met welke kennis, gereedschappen en tools kunnen we bedrijven helpen veiliger te ondernemen en weerbaar(der) te zijn tegen cybercriminaliteit.
Het programma heeft tot doel om:
- Onderzoek en kennisontwikkeling op het gebied van Cybersecurity te versnellen en zichtbaar te laten zijn;
- De weerbaarheid van (MKB) bedrijven te vergroten door middel van verbeterde kennis- en expertise-deling;
- Beschikken over testfaciliteiten voor het ontwikkelen van technologieën en diensten;
- Cybersecurity professionals op te leiden, zowel binnen het reguliere onderwijs als via het onderwijs voor professionals;
- Zorgen voor groei van het programma tijdens de uitvoering en continuïteit na de subsidiefase.
De Hanzehogeschool Groningen is verantwoordelijk voor het onderdeel Cybersecurity by design. Daarbij wordt gekeken naar ICT MKB Security by Design, veilige toegankelijkheid van medische informatie in eHealth en de ontwikkeling van tools voor MKB om kwetsbaarheden te inventariseren en in te perken.
Daarnaast dragen wij bij aan het onderzoek van onze partners bij de onderdelen:
- Coördinatie en Leerstoel (RUG);
- Recht en veilige digitale transformatie (RUG);
- Automated Security Response (TNO);
- Valorisatie van resultaten (RUG);
- Weerbaarheidstoolbox (Qbit);
- Samenwerking docentonderzoekers van Rechten en HBO-ICT.
Cyberwednesday
Iedere woensdag post de Digital Society Hub in het kader van dit project een “#cyberwednesday-post" op de socials. In deze posts houden we onze doelgroep onder andere op de hoogte van de actuele ontwikkelingen en publicaties door middel van informatieve reels en video’s en Tips & Tricks over hoe iedereen meer ‘cyber safe’ kan worden en over welke ontwikkelingen op cybersecuritygebied er zijn bij de (studenten van de) Hanzehogeschool. Hierbij wordt ingespeeld op de actualiteit omtrent cybersecurity.
Project MKB Digitalisering Oost-Groningen
Mkb’ers geven in een landelijk onderzoek aan wensen te hebben betreffende digitalisering. Zij noemen hierbij behoefte te hebben aan kennis, ondersteuning (bv. trainingen in nieuwe systemen), gekwalificeerd personeel en kapitaal om digitalisering binnen hun organisatie te realiseren. Vanuit de pijler Werk en Inkomen hebben we in 2022 in een eerste pilot werk gemaakt van deze ambitie.
De digi-scan geeft inzicht in de mate van digitalisering binnen een bedrijf. Eenmaal ingevuld krijgt de ondernemer meteen een op maat gemaakt advies, met daarin stappen die de ondernemer direct en later kan toepassen. Digitalisering wordt namelijk steeds belangrijker. Soms uit noodzaak, zoals tijdens de coronacrisis, maar ook om te kunnen blijven concurreren in de toekomst. Het inzetten van deze technieken helpt een onderneming te groeien.
Samen met VNO NCW/MKB Noord, Centrum Digitaal Oldambt van de gemeente Oldambt (CDO), de deelnemende Regio Deal gemeenten Oost-Groningen, provincie Groningen, Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Noorderpoort, 5Groningen, Digital Literacy Coalition (DLC) en Economic Board Groningen (EBG), werkt de Digital Society Hub aan dit project.
Klik hier voor de website van MKB Digitalisering Oost-Groningen.
Innovatiehuis Politie Noord-Nederland
De Politie Noord-Nederland wil technologische en maatschappelijke ontwikkelingen benutten om oplossingen te vinden voor complexe veiligheidsproblemen. Het Innovatiehuis Politie Noord-Nederland stimuleert en begeleidt innovatieve ideeën van politie-collega's. De politie werkt in het DSH-gebouw, samen met andere publieke en private partners.
Onderwijsopdrachten & onderzoeken
In samenwerking met studenten en onderzoekers worden onderwijsopdrachten en onderzoeken uitgevoerd.
- Verkennend onderzoek: beschrijven van een situatie.
- Nul-metingen: omschrijven van de situatie op moment nul.
- Effectmetingen: vergelijken van een situatie op moment nul met latere momenten.
- Burgeronderzoek: enquête en ondervragingen.
- Aanbevelingsonderzoek: adviezen voor een situatie.
Innovatie & startups
Energie, Healthy Ageing en Ondernemerschap zijn de drie speerpunten van de Hanzehogeschool Groningen. In 2022 is ook digitale transformatie als een van de maatschappelijke opdrachten geformuleerd.
We stimuleren studenten, onderzoekers en ondernemers om te ontdekken en te ontwikkelen in onze innovatiewerkplaatsen en om onafhankelijke, kritische en verantwoordelijke professionals te worden.
De DSH is een experimenteer-omgeving pur sang. De DSH beschikt over diverse faciliteiten zoals bijvoorbeeld big Data opslagruimte(s) met faciliteiten voor o.a. acquisitie, streaming, storage, beveiliging, hacking en modelling, snelle vaste data-communicatieverbinding, clients en servers, 5G en LoRa draadloze faciliteiten, internet of Things, sensor-technologie en smart products, Maar ook VR- en AR-brillen, consoles, games, drones en 3D printers.
De studiofaciliteiten voor digitale creatie en montage van geluid en beeld worden onder andere gebruikt om de innovaties binnen de projecten en programma’s toe te belichten en te vermarkten. De DSH beschikt over een permanent studenten-team voor het produceren van video’s, trailers, flyers, brochures en stand materiaal.
Lectoraten & verbindingsofficieren
Lectoraat Digitale Transformatie
Het lectoraat Digitale Transformatie bundelt de krachten en expertises van drie leeropdrachten: ‘New Business & ICT’, ‘User-Centered Design’ en ‘Personalised Digital Health’.
Het lectoraat houdt zich bezig met praktijkgericht onderzoek. Dit wordt gedaan om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en het werkveld te helpen bij het bewerkstelligen van innovaties. Studenten komen hierbij vaak aan bod middels afstudeeropdrachten. Verschillende lectoraten zijn verbonden aan de DSH.
De leeropdracht New Business & ICT draagt bij aan drie speerpunten van de Hanzehogeschool Groningen: ICT & Energie (smart grids), ICT & Healthy Ageing (e-Health) en ICT & Ondernemerschap, steeds ook met aandacht voor de zakelijke kant en het creëren van economische waarde.
De leeropdracht User-Centered Design richt zich op het genereren van nieuwe kennis over het ontwerp van digitale tools om tot een (langdurige)verandering te komen qua gedrag of kennis in een beoogde groep van gebruikers.
De leeropdracht Personalised Digital Health (PDH) werkt op het snijvlak van psychologie en ICT gekoppeld aan het domein zorg en welzijn. Alle projecten binnen het lectoraat richten zich op het verhogen van zelfmanagement wat betreft gezondheid en gezond gedrag met behulp van technologie. Daarbij is zowel psychologische als technologische kennis essentieel.
Lectoraat Communication, Behaviour & the Sustainable Society
Het lectoraat Communication, Behaviour & the Sustainable Society draagt middels (praktijkgericht) onderzoek naar communicatie- en gedragsinterventies bij aan de totstandkoming van een duurzame samenleving. Dit doen zij om de urgentie van de klimaatverandering te benadrukken, om mensen te helpen met het bewustzijn over hun eigen carbon footprint en om hen te helpen met het verduurzamen van hun eigen leven. Het lectoraat sluit zich aan bij de Sustainable Development Goals (SDG'S).
Verbindingsofficieren (bruggenhoofden)
De lectoraten werken samen met diverse opleidingen en worden structureel verbonden door zogenaamde bruggenhoofden (verbindingsofficieren).
Binnen de DSH vormen de zogenaamde bruggenhoofden (docenten) een belangrijke verbinder tussen de eigen opleiding, het lectoraat en het bedrijfsleven (partners DSH). Het bruggenhoofd is de vertaler van in- en externe opdrachten naar multidisciplinaire opdrachten in het onderwijs. Hij/zij is het aanspreekpunt voor de docenten, aanjager van de Digital Society Hub binnen het onderwijs en heeft een nauwe verbinding met het lectoraat.
Makerspace
De Digital Society Hub beschikt over een eigen makerspace met diverse apparatuur zoals 3D-printers, 3D-scanners en een laser snijmachine. In de makerspace kunnen studenten en docent(onderzoekers) met bedrijven diverse prototypes kunnen ontwikkelen.
Randy Janssen is Instructeur Technische Vaardigheden bij de Digital Society Hub.