Spring naar inhoud

Roland Hiemstra

Met trots presenteer ik namens de Hanze DSH het jaarverslag van de Hanze learning community Digital Society Hub van het onderwijsjaar 2023-2024, waarin we terugblikken op een jaar vol samenwerking, kennisdeling en groei. Als kennisinstelling hebben we opnieuw bewezen dat gezamenlijke inspanning en innovatie leiden tot nieuwe inzichten, waardevolle resultaten en het vergroten van impact in Noord-Nederland.

Onze learning community richt zich naast het ontwikkelen van inhoudelijke expertise ten behoeve van de speerpunten van de Hanze: ‘ondernemerschap’, ‘healthy ageing’ en ‘energie’, ook op het versterken van de banden tussen docenten, onderzoekers, studenten en partners in het werkveld. Hiermee geven we invulling aan onze maatschappelijke opdracht ‘digitale transformatie’.

In dit jaarverslag vindt u een overzicht van de belangrijkste projecten, leertrajecten en samenwerkingen die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden. De resultaten die we hebben behaald zijn een bewijs van de kracht van collectief leren en de inzet van alle betrokkenen. Ik wil dan ook iedereen bedanken die hieraan heeft bijgedragen en die zich heeft ingezet voor het versterken van de learning community.

Laten we deze spirit van samenwerking en groei voortzetten, terwijl we ons blijven ontwikkelen en inspelen op de uitdagingen van morgen.

Roland Hiemstra, programmadirecteur Digital Society Hub

Programmadirecteur Roland Hiemstra

Tijdlijn

Feestelijke opening IDDI Lab

September 2023

Op maandag 18 september is het IDDI-lab officieel geopend binnen de deuren van de Digital Society Hub (Zernikepark 10). Tijdens een bijeenkomst tussen de Hanze en I-Partnerschap werd de video onthuld die het symbolische lintje doorknipte.

Meer over "Feestelijke opening IDDI Lab"

IT-Achse bezoek Hanze Digital Society Hub

Oktober 2023

Begin oktober was de IT-Achse op werkbezoek bij de Hanze DSH. De IT-Achse is een competentienetwerk van de IT-industrie die actief is in de regio Emsland, de provincie Bentheim en de provincie Oost-Friesland en verbindt IT-competenties in deze regio. Ze stimuleren innovatieve ideeën en geven samen een impuls voor een duurzame versterking van de economie.

Meer over "IT-Achse bezoek Hanze Digital Society Hub"

Drukbezocht DSH Vacature Festival

November 2023

Ook dit jaar was het DSH Vacature Festival weer een groot succes. De verwachtingen waren hoog na de afgelopen editie, maar aan deze verwachtingen zijn zeker voldaan. De opkomst was goed en er waren volop studenten aanwezig om in gesprek te gaan met onze partners.

Meer over "Drukbezocht DSH Vacature Festival"

Digitale groei voor ondernemers door inzet van studenten via WOO-Groningen

December 2023

Sinds de lancering in 2019 bleek dat de Werkplaats Online Ondernemen een succesformule is  dat lokale bedrijven in de provincie Groningen ondersteunt bij digitale vraagstukken, door ondernemers en studenten van de Hanze, Rijksuniversiteit Groningen en Noorderpoort te verbinden.

Meer over "Digitale groei voor ondernemers door inzet van studenten via WOO-Groningen"

Studenten bouwen VR-experience van MRI-scan voor kinderen

Januari 2024

Studenten van de Hanze HBO-ICT en CMGT gingen aan de slag met de ontwikkeling van een virtual reality-applicatie die kinderen kan helpen om ervaring op te doen bij een MRI-scan. De applicatie is een positieve ontwikkeling die een waardevolle bijdrage levert aan het welzijn van kinderen en de effectiviteit van medische zorg.

Meer over "Studenten bouwen VR-experience van MRI-scan voor kinderen"

Allereerste IDDI-meetup in Noord-Nederland

Februari 2024

Op dinsdag 30 januari vond de allereerste IDDI Meet-up plaats bij de Hanze Digital Society Hub. In navolging van de Open Donderdag in Den Haag, is er nu een netwerk in Noord-Nederland om Rijksdiensten, gemeentes, provincies, lectoren, onderzoekers en studenten aan elkaar te verbinden, kennis uit te wisselen en te netwerken rondom het onderwerp informatiehuishouding.

Meer over "Allereerste IDDI-meetup in Noord-Nederland"

Maart 2024

Om natuur en landbouw meer met elkaar in balans te krijgen staan de land- en tuinbouwsector voor een verduurzamingstransitie naar een natuurvriendelijke kringloopvorm. Een consortium van bedrijven en Noord-Nederlandse kennisinstellingen, onder leiding van TNO, richt zich daarom op de ontwikkeling, levering en gebruik van agrobots in de land- en tuinbouw.

Meer over "Bedrijven en kennisinstellingen slaan handen ineen voor ontwikkeling landbouwrobots"

Spaanse pers bezoekt Digital Society Hub

April 2024

Op 4 april kwam een delegatie van Spaanse journalisten op bezoek bij de Digital Society Hub. De journalisten deden een verkenning naar verschillende thema’s die binnen Nederland spelen, waaronder digitalisering. De DSH faciliteerde een bijeenkomst waarin de journalisten mee werden genomen in verschillende projecten op het gebied van digitalisering.

Meer over "Spaanse pers bezoekt Digital Society Hub"

Masterclass Ethisch Hacken

Mei 2024

Op donderdag 16 mei werd in de Gerardus de San zaal een masterclass gehouden met als onderwerp ethisch hacken. Zowel studenten, docenten en andere genodigden waren welkom om de masterclass bij te wonen. Deze masterclass werd georganiseerd door de Digital Society Hub vanuit het project Cybersecurity Noord-Nederland.

Meer over "Masterclass Ethisch Hacken"

Succesvolle Hackathon in het Gasunie Gebouw

Mei 2024

In het laatste weekend van mei vond, in samenwerking met de Hanze DSH, een spannende hackathon plaats in de grote perszaal van Gasunie. Twintig deelnemers verdeeld over zes teams gingen de uitdaging aan.

Meer over "Succesvolle Hackathon in het Gasunie Gebouw"

Finale Self Driving Challenge 2024

Juni 2024

Op vrijdag 14 juni vond de finale van de Self Driving Challenge plaats op het testcircuit van de RDW in Lelystad. De competitie kende zowel een gesloten als een open categorie en beide leverden indrukwekkende prestaties op.

Meer over "Finale Self Driving Challenge 2024"

Miljoenen subsidie voor aanpak problemen in de verzorging- en thuiszorg

Juni 2024

Het ecosysteem Health Noord heeft vanuit het groeifonds Opschaling Publiek Private Samenwerking in het beroepsonderwijs, door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, bijna 9 miljoen subsidie toegekend gekregen voor de uitvoering van het programma Health Noord.

Meer over "Miljoenen subsidie voor aanpak problemen in de verzorging- en thuiszorg"

De kracht van een community: samen tegen huiselijk geweld

Juli 2024

Binnen de Hanze DSH komen verschillende mensen samen om te leren, kennis te delen en elkaar te ondersteunen in hun leerproces. Ze werken aan een gezamenlijk doel, vaak vanuit verschillende perspectieven. Om huiselijk geweld tegen te gaan, werkt het Politie Innovatiehuis, samen met partnerorganisaties, het onderwijs/onderzoek (waaronder het lectoraat Verslavingskunde en Forensische Zorg) en studenten.

Meer over "De kracht van een community: samen tegen huiselijk geweld"

Versie: v8.0.34

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report