
Missie
Als onderdeel van de Hanze geven we uitvoering aan onze maatschappelijke opdracht ‘digitale transformatie’ en richten we ons op het versterken van de kracht van de regio. Als Hanze DSH geven we concrete uitvoering aan de missie welke is uitgewerkt in de Hanze visie: “het organiseren van leergemeenschappen waarin we onderzoekend leren en innoveren samen met onze omgeving.”
De Digital Society Hub (DSH) is een inspirerende Learning Community op het gebied van digitalisering en digitale transformatie, waar experts uit het bedrijfsleven en overheid samen met studenten, docenten en onderzoekers oplossingen bedenken en uitproberen op actuele maatschappelijke thema’s en uitdagingen.
“De digitale transformatie is een belangrijk onderdeel van onze maatschappelijke opdracht; ons werk en de beroepen waar we voor opleiden zullen structureel en systematisch veranderen, digitalisering zal steeds meer een ‘gamechanger’ zijn.”
Er ligt een grote uitdaging: Leven Lang Ontwikkelen wordt steeds belangrijker. Medewerkers in veel sectoren en ook studenten moeten zich meer digitale vaardigheden eigen maken en de veranderingen in de beroepen hebben impact op de inhoud van ons onderwijs.
De DSH is door een toenemende vraag vanuit het werkveld en vanuit de eigen organisatie in de afgelopen jaren uitgegroeid tot de grootste learning community van de Hanze op het gebied van digitalisering en digitale transformatie. De DSH geeft via het Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen en Instituut voor Communicatie Media & IT uitvoering aan de strategische doelstellingen van de Hanze.
In de learning community werken dagelijks en structureel studenten van 21 verschillende opleidingen samen met docenten/onderzoekers, bedrijven en instellingen aan innovaties en vraagstukken op het gebied van digitale transformatie. Niet alleen het onderwijs van de Hanze draagt hieraan bij, maar ook samenwerkingen in projecten met Noorderpoort, NHL Stenden, Windesheim, Saxion en Rijksuniversiteit Groningen. Het kernteam DSH faciliteert gericht de samenwerking binnen de brede learning community. De samenwerking tussen de doelgroepen zorgt voor waardecreatie.
Impact
Impact meten we door duidelijke doelen en indicatoren vast te stellen, zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens te verzamelen en te vergelijken met de beginsituatie. Het overzicht Facts & Figures 2024-2025 geeft een goede weergave van de verschillende onderdelen.
Download de DSH Facts & Figures 2024-2025 hier
Besturing & organisatie
Besturing & organisatie
Binnen de learning community DSH worden verschillende samenwerkingen, programma’s en projecten rondom digitalisering en digitale transformatie fysiek en online bij elkaar gebracht.
Het DSH-kernteam heeft als primaire taak, het vormgeven, coördineren en ondersteunen van de Hanze leergemeenschap. De taken zijn gericht op het faciliteren van een effectieve samenwerking, het stimuleren van leerprocessen en het waarborgen van de doelstellingen van de gemeenschap.
Hierbij fungeert het kernteam als een zogenaamde matrixorganisatie, waarbij horizontaal onderwijs afkomstig uit diverse opleidingen, onderzoek uit diverse lectoraten en thema’s uit het werkveld aan elkaar worden gekoppeld.
Het kernteam bepaalt samen met de leden van de learning community de gemeenschappelijke doelen, richting en strategie van de learning community. Een belangrijke taak van het kernteam is het faciliteren van samenwerking en communicatie en het creëren van een inspirerende omgeving waarin leden zich vrij voelen om kennis te delen, te leren en ideeën te uiten.

Samenwerking binnen de DSH
De Digital Society Hub (DSH) verbindt studenten, docenten, onderzoekers en partners uit de regio in een gezamenlijke learning community. Samen werken zij aan de digitale transformatie van onderwijs, onderzoek en praktijk. Binnen de Hanze vindt deze samenwerking plaats via lectoraten, bruggenhoofden en multidisciplinaire studententeams. Studenten dragen vanuit stages, afstudeeropdrachten en onderzoeksprojecten actief bij aan innovaties die direct relevant zijn voor bedrijven en organisaties in Noord-Nederland.
Lectoraten binnen de learning community
Lectoren en bruggenhoofden spelen een cruciale rol in de verbinding binnen de learning community van de Digital Society Hub (DSH). Lectoraten voeren praktijkgericht onderzoek uit om de kwaliteit van het onderwijs te versterken en het werkveld te ondersteunen bij innovaties. Studenten zijn hierbij intensief betrokken, bijvoorbeeld via onderzoeksprojecten, stages en afstudeeropdrachten, waarbij onderwijs, onderzoek en het werkveld gezamenlijk actuele vraagstukken aanpakken.
Binnen de DSH werken lectoraten uit de Centres of Expertise Ondernemerschap, Energie en Healthy Ageing nauw samen met partners uit de praktijk. De lectoraten zijn als volgt:
- Digitale Transformatie
Digitale transformatie is een speerpunt in regionale, nationale en internationale agenda’s, waaronder de Noordelijke Innovatieagenda en de RIS3. Om beter in te spelen op deze ontwikkelingen en de groeiende vraag vanuit het werkveld, is het lectoraat Digitale Transformatie opgericht. Dit lectoraat bestaat uit de onderzoekslijnen New Business & ICT, Digital Health en Human-Centered Technologies.
- Communication, Behaviour & the Sustainable Society (CBSS)
Dit lectoraat maakt deel uit van het Centre of Expertise Energy en onderzoekt hoe communicatie en gedrag kunnen bijdragen aan een duurzame samenleving.
- Marketing en Ondernemen
Richt zich, samen met docenten en studenten, op praktijkgericht onderzoek naar marketingvraagstukken en kennisontwikkeling rondom ondernemerschap.
- Juridische Aspecten van Ondernemerschap
Onderzoekt complexe juridische vraagstukken die relevant zijn voor (sociale) ondernemers, zowel strategisch als tactisch.
- Healthy Ageing, Allied Health Care and Nursing
Heeft als doel de veerkracht en weerbaarheid van verschillende bevolkingsgroepen te vergroten door de kwaliteit van handelen van zorgprofessionals te verbeteren, met nadruk op interprofessioneel samenwerken.
Bruggenhoofden
In de learning community vormen de zogenaamde bruggenhoofden een belangrijke verbinder tussen de eigen opleiding, het lectoraat en het bedrijfsleven. Het bruggenhoofd is de vertaler van in- en externe opdrachten naar multidisciplinaire opdrachten in het onderwijs. In de learning community vormen de bruggenhoofden (eerste aanspreekpunt voor studentopdrachten binnen een opleiding of school) een belangrijke verbinder tussen het eigen onderwijs, leergemeenschappen, lectoraten en het werkveld.
Het Netwerk Bruggenhoofden is gestart binnen de DSH en in 2024-2025 intern binnen de Hanze gegroeid als een algemene werkwijze met alle aangewezen bruggenhoofden. Dit netwerk is ontstaan vanuit de behoefte om elkaar intern beter te vinden. Het stimuleert domein overstijgende samenwerkingen wat resulteert in meer multidisciplinaire studentopdrachten en doorontwikkeling van opdrachten.

Makerspace

De Digital Society Hub beschikt over een moderne makerspace die is uitgerust met diverse faciliteiten en geavanceerde apparatuur, waaronder 3D-printers, lasersnijders en 3D-scanners. Deze creatieve werkplaats biedt studenten, docenten, onderzoekers en partners de mogelijkheid om ideeën om te zetten in tastbare prototypes en gezamenlijk te experimenteren met nieuwe technologieën.
De makerspace is niet alleen een plek om te maken, maar ook om te leren. Zo worden er ook trainingen en basiscursussen georganiseerd, van 3D-printen tot laser cutten, zodat de community technische vaardigheden kan ontwikkelen en direct toepassen in praktijkgerichte projecten.
Daarnaast maakt de DSH onderdeel uit van het netwerk van makerspaces op de Zernike Campus. Door deze samenwerking worden kennis, expertise en faciliteiten optimaal gedeeld en ontstaat er een inspirerende omgeving waar innovatie en samenwerking centraal staan.
Events

De DSH organiseert jaarlijks een breed scala aan inspirerende evenementen, variërend van community lunches en workshops tot hackathons, festivals en masterclasses. Deze bijeenkomsten zijn gratis toegankelijk en vormen een ontmoetingsplek waar studenten, onderzoekers, docenten, bedrijven en overheden samenkomen.
Centraal staat het delen van kennis en het versterken van ons netwerk. Binnen onze learning community geloven we dat kennisdeling de sleutel is tot innovatie. Door ervaringen, expertise en nieuwe inzichten uit te wisselen, ontstaan frisse ideeën en worden vraagstukken sneller en effectiever aangepakt. Dit stimuleert samenwerking, versnelt het leerproces en draagt bij aan de persoonlijke én collectieve ontwikkeling van onze community.
De DSH-events zijn daarmee meer dan alleen ontmoetingen: het zijn katalysatoren voor samenwerking en innovatie in Noord-Nederland. De Digital Society hub heeft afgelopen schooljaar 67 events afgerond en/of aan bijgedragen.


