Spring naar inhoud

Onze impact

DSH als Learning Community

Een Learning Community is een fysieke en virtuele plek waar onderzoek, onderwijs en beroepspraktijk samenwerken aan complexe vraagstukken afkomstig uit de beroepspraktijk of de maatschappij. Learning Communities zijn multidisciplinair. In de samenwerking met andere disciplines leren deelnemers over de grenzen van hun eigen vakgebied en omgeving te kijken. Learning Communities brengen ontwikkeling teweeg en zijn een voedingsbodem voor innovatieve producten, diensten en start-ups.

De DSH is in de afgelopen vijf jaren uitgegroeid tot de grootste Learning Community van de Hanzehogeschool op het gebied van digitalisering en digitale transformatie. De DSH geeft via het Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen en Instituut Communicatie Media & IT uitvoering aan de strategische doelstellingen van de Hanzehogeschool.

We werken vanuit het strategisch plan van de Hanzehogeschool: ‘betrokken en wendbaar 2021-2026’. Digitale transformatie is een van de maatschappelijke opdrachten.

Strategisch plan Hanzehogeschool: “De digitale transformatie is een belangrijk onderdeel van de bovenstaande maatschappelijke opdrachten; ons werk en de beroepen waar we voor opleiden zullen structureel en systematisch veranderen, digitalisering zal steeds meer een ‘gamechanger’ zijn. Er ligt een grote uitdaging: Leven Lang Ontwikkelen wordt steeds belangrijker. Medewerkers in veel sectoren en ook studenten moeten zich meer digitale vaardigheden eigen maken en de veranderingen in de beroepen hebben impact op de inhoud van ons onderwijs.”

Op het snijvlak van de beroepspraktijk, onderwijs en onderzoek.

Bij de Digital Society Hub werken dagelijks en structureel studenten van 22 verschillende opleidingen samen met docenten/onderzoekers, bedrijven en instellingen aan innovaties en vraagstukken op het gebied van digitale transformatie.

In de Werkplaats Online Ondernemen Groningen (WOO) werken bijvoorbeeld ook mbo, hbo en wo studenten samen aan concrete projecten (Noorderpoort, Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen). Ook in het programma Innovation Center Connected Solutions (dé opvolger voor 5Groningen) werken studenten multidisciplinair met elkaar samen aan opdrachten.

Het doel van de Learning Community is tweeledig. Het gaat om het realiseren van vernieuwing en innovatieve oplossingen voor praktijkvraagtukken in de maatschappij en de beroepspraktijk én het creëren van een uitdagende leeromgeving waarin de participanten van de Learning Community (studenten, beroepspraktijk, docent/onderzoekers) zich ontwikkelen op het gebied van innovatie, samenwerken, zelfsturend leren en boundary crossing.

Binnen de DSH zijn er voor verschillende partijen diverse mogelijkheden om kennis op te doen en innovaties te ontwikkelen. Het is ook een experimenteeromgeving waar verschillende partijen op basis van prototyping concreet onderzoeken of een product of dienst werkt voor de eindgebruiker(s).

Regio & samenwerking

De Hanzehogeschool Digital Society Hub maakt deel uit van een uitgebreid innovatie ecosysteem binnen de provincie Groningen, Friesland en Drenthe.

Met diverse kennisinstellingen, innovatiehubs en -hotspots, samenwerkingsverbanden en start-up incubators werken wij samen. In de samenwerking richten wij ons op langlopende en duurzame leer- en onderzoekslijnen.

Download de kaart van het innovatie ecosysteem hier.

Innovatie ecosysteem Noord-Nederland.

Samenwerken en innoveren onder de vlag van Universiteit van het Noorden
 
De Universiteit van het Noorden (UvhN) is een initiatief van de RUG, het UMCG, Hanzehogeschool Groningen, NHL Stenden, Van Hall Larenstein en het Noordelijk MBO. Met de Universiteit van het Noorden willen de aangesloten kennisinstellingen de welvaart in Noord-Nederland versterken en de transities versnellen. Dit wordt gerealiseerd door samen te werken op het gebied van onderwijs en onderzoek en het stimuleren van ondernemerschap. Daarnaast maken de kennisinstellingen optimaal gebruik van alle gemeenschappelijke (campus) faciliteiten.

Samenwerking Jantina Tammes School of Digital Society, Technology and AI & Hanzehogeschool Digital Society Hub op het gebied van autonoom vervoer

De studententeams van de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen laten met hun deelname aan de Self Driving Challenge de concrete samenwerking in het kader van de Universiteit van het Noorden zien.

“Met de komst van de Jantina Tammes School of Digital Society, Technology and AI kunnen we onze samenwerking op het gebied van digitale transformatie intensiveren. Studenten leren van elkaar en werken samen aan grote maatschappelijke uitdagingen.”

- Prof. Ming Cao, wetenschappelijk directeur van de Jantina Tammes School.

“Samenwerking is een belangrijke voorwaarde voor innovatie binnen de Universiteit van het Noorden: samenbrengen van onderwijs, onderzoek en innovatie op maatschappelijke uitdagende thema’s zoals autonoom vervoer.”
 
- Annemarie Hannink (College van Bestuur, Hanzehogeschool) en Joost Frenken (decaan Faculty of Science and Engineering, RUG).

v.l.n.r: Joost Frenken en Annemarie Hannink.

Programma's & projecten

De DSH richt zich op basis van de speerpunten, maatschappelijke opdrachten en ambities op langlopende strategische samenwerkingen met bedrijven en overheid. Hierbij onderscheiden we grote langlopende complexe programma’s en projecten. Een programma is vooral gericht op het nastreven van een verscheidenheid aan samenhangende (strategische) doelen. Binnen het programma worden gelijktijdig meerdere activiteiten en deelprojecten in een complex stakeholdersveld uitgevoerd.

In de context van de DSH worden ook projecten op concrete thema’s en onderwerpen uitgevoerd. Doormiddel van projecten kunnen we met gerichte en tijdelijke inspanning geplande doelstellingen bereiken. De Werkplaats Online Ondernemen (WOO) is een mooi voorbeeld met betrekking tot concrete output, resultaten en/of voordelen. In de afgelopen vier jaar zijn meer dan tweeduizend ondernemers een stap verder geholpen in digitale marketing en meer dan zevenhonderd studenten zijn betrokken geweest. 

Deelnemers van de WOO waarderen de activiteiten gemiddeld met een 7.2 en maar liefst 77% van de deelnemers beveelt de WOO aan. De Werkplaats Online Ondernemen Groningen is een initiatief van de Hanzehogeschool Groningen, het Noorderpoort en de Rijksuniversiteit Groningen in het kader van de Versnellingsagenda Digitalisering mkb van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). 

Programma's

DIT-Lab van DUO

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en de Hanzehogeschool Groningen bundelen de krachten. ICT-professionals van het Rijk gaan samen met ICT-talent in het hoger onderwijs werken aan de digitale toekomst van de overheid. Hiervoor is het DIT-lab (Discover Innovations of Tomorrow) ingericht bij de Digital Society Hub op de Zernike Campus. In het DIT-lab werken het hoger onderwijs en het Rijk samen aan maatschappelijke vraagstukken rondom betrouwbare digitale dienstverlening van de Rijksoverheid. Het lab brengt expertise uit verschillende ICT-hoeken samen en draagt met onderzoeken bij aan de ontwikkeling van een snelle, veilige en betrouwbare digitale dienstverlening voor burgers en het bedrijfsleven.

DIT-lab op locatie.

Nieuwe strategische samenwerking Hanzehogeschool en Rijksoverheid 

Afgelopen onderwijsjaar heeft de DSH extra geïnvesteerd in het opzetten van een langdurige strategische samenwerking met de Rijksoverheid in Noord-Nederland op het gebied van digitale informatiehuishouding. Binnen de DSH wordt een nieuw lab (IDDI-lab) gelanceerd waarbij de Hanzehogeschool intensief gaat samenwerken met diverse Rijksoverheidsorganisaties om de digitale informatiehuishouding voor burgers op orde te brengen en daardoor transparanter. Daarnaast is de Rijksoverheid een belangrijke werkgever en biedt kansen aan jong en nieuw talent. Afgestudeerden hebben de mogelijkheid om hier te blijven leren en werken. De samenwerking is voor de komende vijf jaar met mogelijkheid tot verlenging. Namens het College van Bestuur ondertekende Dick Pouwels het strategische convenant met de Rijksoverheidsorganisaties in Noord-Nederland.  

Rijksoverheid.

IDDI-Lab (Informatiehuishouding Door Duurzame Innovatie)

In het IDDI-Lab, gevestigd binnen de Digital Society Hub, gaan Rijksoverheidsorganisaties uit Noord-Nederland gaan samen met studenten, docentonderzoekers werken aan vraagstukken op het gebied van informatiehuishouding.

IDDI-lab.

ICCS – Innovation Center Connected Solutions

ICCS (Innovation Center Connected Solutions) is dé opvolger voor 5Groningen. Het ICCS stimuleert en ondersteunt innovatieve toepassingen met de nieuwste communicatietechnologie. Bedrijven en ondernemingen in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe hebben de mogelijkheid om samen met het ICCS hun bedrijfsvoering te verbeteren en hun producten te innoveren met behulp van toepassing van draadloze technologie.

Hierbij kan worden gedacht aan 5G, maar ook aan andere huidige en nieuwe generaties en standaarden op het gebied van connectiviteit met draadloze technologie. Er wordt verder gebouwd op de expertise en ervaring die is opgedaan in 5Groningen. Belangrijk is om te vermelden dat het niet gaat om de draadloze technologie zelf, maar om de toepassing er van. 

Het ICCS is partners samen met de Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit Groningen (RUG), ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), TNO, Economic Board Groningen (EBG), Bytesnet, VMware, Vodafone/Ziggo en KPN. Daarnaast is het een samenwerkingsverband met de provinciën Groningen, Friesland en Drenthe. 

Innovation Center Connected Solutions.

Innovatiehuis Politie Noord-Nederland

De Politie Noord-Nederland wil technologische en maatschappelijke ontwikkelingen benutten om oplossingen te vinden voor complexe veiligheidsproblemen. Het Innovatiehuis Politie Noord-Nederland stimuleert en begeleidt innovatieve ideeën van politie-collega's. Hierbij werken ze binnen de Digital Society Hub samen met publieke en private partners, zoals onderzoekers, studenten, bedrijven en overheid.

Innovatiehuis Politie Noord-Nederland op locatie.

Health Noord

Health Noord zet zich in om de problemen in de Verzorging- en Thuiszorg (VVT) in Noord-Nederland aan te pakken door middel van technologische en sociale innovatie. In dit project bundelen negen publiek-private samenwerkingen in de regio de krachten, waarbij ze mkb en zorg verbinden en samenwerken in de quintuple helix (zorg, onderwijs, mkb, onderzoek, burger, overheid) om sociale en technologische innovatie in de VVT te bewerkstelligen. De Digital Society Hub richt zich op het verbinden van het onderwijs aan mkb en zorginstellingen, om een innovatief klimaat te creëren waarin studenten en onderzoekers meewerken aan het ontwikkelen van succesvolle diensten. De DSH is verantwoordelijk voor het verbinden van de netwerkofficieren binnen de Hanze en het matchen van externe opdrachten aan de juiste studenten waarbij verschillende opleidingen worden betrokken.

Konnect

Het programma KONNECT wil mkb-bedrijven effectiever laten samenwerken met kennis- en onderwijsinstellingen voor meer innovatie in de noordelijke regio en het versterken van het ecosysteem. Het Centre of Expertise Ondernemen van de Hanzehogeschool is vanuit verschillende lectoraten betrokken bij de deelprojecten van KONNECT. De DSH is betrokken bij de uitvoering van de deelexperimenten van het programma.

KONNECT is een opdracht vanuit: 
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Samenwerkingsverband NN, Europese Unie

Samenwerkingspartners: Firda, Afla-college, Van Hall Larenstein, RUG, TCNN, Drenthe College, Hanzehogeschool, NHL Stenden, Ik ben Drents ondernemer, Noorderpoort, Terra MBO, GroBusiness, YN Business, AERES.

Konnect.

Projecten

Werkplaats Online Ondernemen Groningen

De Werkplaats Online Ondernemen (WOO-)Groningen is dé plek voor MKB-ondernemers voor online advies en ondersteuning. In dit project ondersteunen en helpen studenten van Noorderpoort, Hanzehogeschool en Groningen Digital Business Centre van de Rijksuniversiteit Groningen, experts en professionals mkb-bedrijven bij het maken van een volgende stap in online ondernemen.

In onderstaande video vertellen Kai Geertsma van juwelier NineTwoFive en Marketing Management studenten aan de Hanzehogeschool over de succesvolle samenwerking die werd opgezet via WOO-Groningen. NineTwoFive creëert elegante en subtiele mannensieraden waarmee zij zich onderscheiden in de branche. De studenten gingen o.a. aan de slag gegaan met het vraagstuk van NineTwoFive om meer volgers te krijgen op Instagram. Ook onderzochten de studenten de branding van het bedrijf en adviseerden ze hoe ze hun unieke concept meer naar voren kunnen laten komen op de website en social media. 

Studenten aan de slag bij WOO-Groningen.

Self Driving Challenge

Autonome voertuigen (AV) of zelfrijdende voertuigen genoemd, zullen in de toekomst grote impact hebben op het mobiliteitslandschap in Nederland. De RDW is verantwoordelijk voor de registraties van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland.

De RDW biedt met de Self Driving Challenge jong talent een half jaar lang de kans om hun skills op het gebied van smart mobility verder te ontwikkelen. Een uniek project, waarbij studententeams met elkaar de strijd aangaan door een zelfrijdend voertuig te laten racen op het circuit. De RDW faciliteert de wedstrijd en voorziet de deelnemende onderwijsinstellingen van de benodigde hard- en software én technische begeleiding.

De Self Driving Challenge is in 2018 gestart in samenwerking met de Hanzehogeschool in Groningen en de Digital Society Hub. 

De Self Driving Challenge is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een grote landelijke challenge tussen diverse kennisinstellingen in Nederland.

Winnaars SDC 2023.
Team Hanzehogeschool SDC 2023.

Cybersecurity Noord-Nederland 

Met de groeiende digitalisering in onze maatschappij neemt ook het aantal cyberaanvallen toe. Cybersecurity wordt daarmee een belangrijk onderdeel van het digitale ecosysteem. Er is dringend behoefte aan kennis op het gebied van cybersecurity. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft de Provincie Groningen nadrukkelijk als koploper benoemt op het gebied van digitale economie en veiligheid. Het project Cybersecurity Noord-Nederland richt zich op juridisch en technisch onderzoek.

Om uitdagingen rondom cybersecurity het hoofd te kunnen bieden is het noodzakelijk om samen te werken. In dit project waar onder andere de Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit Groningen, TNO, Stichting Cyber Security Centrum Noord-Nederland en het bedrijfsleven samenwerken ontstaat er veel nieuwe kennis. Nieuwe kennis leidt tot nieuwe producten en diensten die door bedrijven gebruikt kunnen worden en start-ups de kans bieden om te gaan ondernemen. 

Cybersecurity Noord-Nederland.

MKB Digitalisering Oost-Groningen

Kleine bedrijven willen graag digitaliseren. Ze hebben behoefte aan kennis, ondersteuning, gekwalificeerd personeel en financiële middelen om dit te kunnen doen. Met het project ‘Digitalisering MKB’ helpen we deze ondernemers hier mee. Het project versterkt de regionale economie en werkgelegenheid. Binnen het project worden inspiratiesessies voor MKB’ers georganiseerd en Ondernemers kunnen gratis een quickscan invullen. Met de uitkomsten van de quickscan wordt digitaliseringsbehoefte behoeftes en kennisniveau binnen het bedrijf en een aanbod op maat wordt voorgesteld (het Digitale Paspoort). Daarnaast creëren we fysieke plekken in Winschoten en omgeving waar MKB-ondernemers kunnen worden geïnspireerd, andere ondernemers (bedrijven) kunnen ontmoeten en kunnen leren. van hun producten of diensten en stimuleren hiermee de groei van deze bedrijven en daarmee de werkgelegenheid.
 
Partners digitalisering MKB Oost-Groningen:
VNO NCW/MKB Noord, Centrum Digitaal Oldambt van de gemeente Oldambt (CDO), de deelnemende Regio Deal gemeenten Oost-Groningen, provincie Groningen, Hanzehogeschool Digital Society Hub, Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Noorderpoort, 5Groningen, Digital Literacy Coalition (DLC) en Economic Board Groningen (EBG).

MKB Digitalisering Oost-Groningen.

Smart Buildings: ‘plekkie’

Nieuwe (sensor) technologie maakt het mogelijk om een ruimte, gebouw en omgeving slimmer te benutten en werk- en leefomgeving te verbeteren. In samenwerking met SURF (coöperatieve vereniging van Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen), Hanzehogeschool Informatisering en diverse opleidingen is het gebouw van de DSH als een living lab ingericht om geanonimiseerde data te verzamelen en te gebruiken voor optimale bezetting en gebruik. Met de pilot app ‘plekkie’, kunnen studenten en medewerkers realtime de juiste ruimte vinden om te overleggen, te workshoppen, te studeren of gewoon even te chillen. Daarnaast levert het project waardevolle kennis op met betrekking tot het onderhoud en energievoorziening van gebouwen van de Hanzehogeschool.

Surf.

Partners in het ecosysteem

Digilink Drenthe

Digilink Drenthe is een van de digitale werkplaatsen in Nederland. Een Digitale Werkplaats is een lokale publiek-private samenwerking van onderwijs, overheid en bedrijven. Een plek waar ondernemers, studenten, docenten elkaar ontmoeten. Bijvoorbeeld op het gebied van online sales en marketing en/of het benutten van ICT. De DSH werkt met Digilink Drenthe samen om mkb-bedrijven te helpen met online ondernemen en studenten van diverse Hanze opleidingen te verbinden aan opdrachten uit het werkveld (matchmaking).

Digilink Drenthe.

Techhub Assen

TechHub Assen is de plek waar ondernemers, bedrijven, instellingen en studenten uit de regio elkaar vinden om, samen en in samenwerking met kennisinstituten, innovatievraagstukken op te lossen. De DSH werkt met de TechHub samen om mkb-bedrijven te helpen met digitalisering en innovatie. Vanuit de DSH worden studenten van diverse Hanze opleidingen aan opdrachten uit het werkveld gekoppeld (matchmaking). Daarnaast organiseren de TechHub en de DSH samen expertsessies en bijeenkomsten voor verschillende doelgroepen.

De TechHub Assen is een initiatief van Ondernemend Assen, Drenthe College en Hanzehogeschool Groningen en wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Assen en Provincie Drenthe.

TechHub.

IT Hub Hoogeveen

De IT Hub Hoogeveen werkt aan het versnellen van innovatieve ontwikkelingen die ervoor zorgen dat bedrijven, overheden, onderwijs, werkenden en werkzoekenden klaar zijn voor de toekomst. Drie onderwerpen staan aan de basis staan van de community: ‘Innovatielabs, ‘IT-talent’ en ‘digitale transitie’. De DSH is een strategische samenwerkingspartner in kennisdeling, samenwerking met bedrijven en het koppelen de juiste Hanze studenten aan de opdrachten vanuit de IT Hub.

Initiatiefnemers IT Hub Hoogeveen: TVM, Unigarant, Rijksuniversiteit Groningen, NHL-Stenden, Hanzehogeschool Groningen, Alfa College, Drenthe College, gemeente Hoogeveen en provincie Drenthe.

IT Hub.

Internationalisering

Het afgelopen jaar heeft de Digital Society Hub (DSH) van de Hanzehogeschool haar inspanningen gericht op internationalisering. Binnen de Hanzehogeschool is internationalisering een strategisch thema geworden en de DSH heeft een cruciale rol gespeeld bij het versterken van dit thema.

Eén van onze belangrijkste doelstellingen was het aangaan van nieuwe internationale partnerschappen en het uitbreiden van onze internationale betrokkenheid.

In de afbeelding hieronder worden de meetbare resultaten van deze inspanningen weergegeven. Deze grafische weergave illustreert de groei van onze internationale betrokkenheid en de voortgang die we hebben geboekt op het gebied van internationalisering.

Internationalisering.

Innovatie & startups

Energie, healthy ageing en ondernemerschap zijn de drie speerpunten van de Hanzehogeschool Groningen. We stimuleren studenten, onderzoekers en ondernemers om te ontdekken en te ontwikkelen in onze Learning Communities en om zo onafhankelijke, kritische en verantwoordelijke professionals te worden.

De DSH is een experimenteeromgeving pur sang. De DSH beschikt over diverse faciliteiten zoals bijvoorbeeld big Data opslagruimte(s) met faciliteiten voor o.a. acquisitie, streaming, storage, beveiliging, hacking en modelling, snelle vaste datacommunicatieverbinding, clients en servers, 5G en LoRa draadloze faciliteiten, internet of Things, sensortechnologie en smart products, Maar ook VR- en AR-brillen, consoles, games, drones en 3D-printers.

De studiofaciliteiten voor digitale creatie en montage van geluid en beeld worden onder andere gebruikt om de innovaties binnen de projecten en programma’s toe te belichten en te vermarkten. De DSH beschikt over een permanent studententeam voor het produceren van video’s, trailers, flyers, brochures en stand materiaal.

Samenwerken binnen de Learning Community.

Kernteam, lectoraten & verbindingsofficieren

Het DSH-kernteam geeft vanuit de missie van de Hanzehogeschool en de visie van de leergemeenschappen, uitvoering aan de strategie. Het kernteam bestaat uit; een directeur, projectleiders, projectmedewerkers, student-assistenten en stagiairs.

Doel van het kernteam is georganiseerde samenwerking te realiseren via projecten en langlopende programma’s. Het kernteam werkt hierbij intensief samen met verbindingsofficieren, docentonderzoekers, lectoren en experts van bedrijven en overheid.
Het kernteam signaleert kansen en mogelijkheden, houdt regie op de doelen en resultaten in integrale projecten, vervult daar waar nodig een aanjaagrol en bewaakt onder andere samen met verbindingsofficieren de voortgang. Het onderhouden van interne en externe contacten in het ecosysteem is een belangrijke taak. De hub (Learning Community) fungeert als een ‘knooppunt’ en is primair gericht op samenwerking en netwerken in Noord-Nederland.

Kernteam Digital Society Hub.

Lectoraten

Lectoraten houden zich bezig met praktijkgericht onderzoek. Dit wordt gedaan om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en het werkveld te helpen bij innovaties. Studenten zijn via een onderzoeksproject, stage of afstudeerproject veelvuldig betrokken bij projecten waarin onderwijs, onderzoek en het werkveld gezamenlijk een praktijkprobleem aanpakken. De Digital Society Hub werkt binnen de Hanzehogeschool samen met diverse lectoraten.

Lectoraat Communication, Behaviour & the Sustainable Society

Het lectoraat Communication, Behaviour & the Sustainable Society maakt deel uit van het Centre of Expertise Energy van de Hanzehogeschool Groningen en draagt middels onderzoek bij aan de totstandkoming van een duurzame samenleving. De onderzoekslijnen employer branding en desinformatie zijn hierbij van belang. Op welke wijze kunnen communicatie en gedragscampagnes mensen motiveren om gezamenlijk een duurzame samenleving te realiseren? 

Lectoraat Digitale Transformatie

De drie leeropdrachten New Business & ICT, User-Centered Design en Digital Health vormen samen het Lectoraat Digitale Transformatie.

De leeropdracht User-Centered Design richt zich op het genereren van nieuwe kennis over het ontwerp van digitale tools om tot een (langdurige) verandering te komen qua gedrag of kennis in een beoogde groep van gebruikers. In het bijzonder richt de leeropdracht zich op het ontwerp van adaptieve systemen, die zich kunnen aanpassen aan individuele verschillen in gebruikers, nieuwe technologie, en in hoeverre deze ingezet kan worden om maatschappelijke problemen aan te pakken en digitale geletterdheid en -inclusie, om mensen optimaal te ondersteunen in het gebruiken van allerlei technologie. Deze kennis wordt direct toegepast in de praktijk, samen met de bedrijven uit de creatieve industrie en domeinpartners, op het gebied van healthy ageing, ondernemerschap en energie.

De leeropdracht Digital Health werkt op het snijvlak van psychologie en ICT gekoppeld aan het domein zorg en welzijn. Alle projecten binnen deze leeropdracht richten zich op het verhogen van zelfmanagement wat betreft gezondheid en gezond gedrag met behulp van technologie. De projecten kenmerken zich veelal door het samenspel tussen drie essentiele elementen: technologische expertise, psychologische expertise door de gerichtheid op (het gedrag van) de gebruikers en domeinspecifieke expertise afhankelijk van het toepassingsgebied waarin het project zich afspeelt (bijvoorbeeld ggz, fysiotherapie of dietetiek). De projecten zijn gericht op het (door)ontwikkelen of implementeren van waardevolle en betaalbare digitale (zorg)innovaties, waarbij de samenwerking met regionale zorginstellingen en mkb-ondernemingen essentieel is. 

De betrokken onderzoekers bij deze leeropdracht werken door deze multidisciplinaire doelstellingen vaak samen met onderzoekers uit andere disciplines. Ook werken de onderzoekers van Digital Health nauw samen met onderzoekers binnen de andere twee leeropdrachten binnen het lectoraat Digitale Tansformatie, of werken zelf ook aan projecten binnen die andere twee leeropdrachten: User Centred Design en New Business & ICT.

Met de leeropdracht New Business & ICT willen we het Noord-Nederlandse ecosysteem van ICT aanbieders en gebruikers en hun private en publieke stakeholders helpen dynamisch en innovatief om te gaan met nieuwe ambities en risico's, opdat ICT onze echte wereld een stukje beter maakt. We sluiten daarbij aan bij de speerpunten van de Hanzehogeschool Groningen: Energie(-transitie), Healthy Ageing en Ondernemerschap. Daarnaast is de verdere ontwikkeling van hardcore ICT technieken een kern van ons werk (Software Engineering, BedrijfsInformatiesystemen, Network- and security Engineering).

De onderzoekslijnen zijn:

1. Wiresless solutions, met name 5G;
2. Cybersecurity. Met name gericht op MKB en Health;
3. Smart industry en Skills; Verdere ontwikkeling van de ondersteuning van MKB bedrijven bij eerste of verdere stappen naar de digitalisering van de maakindustrie;
4. Energie-ecosystemen en ICT voor bedrijfsoverstijgende samenwerking en transacties;
5. Data, Machine learning als opmaat voor AI.

Een groot deel van de projecten binnen New Business & ICT wordt uitgevoerd bij de Digital Society Hub, waarbinnen studenten, docenten en medewerkers van betrokken bedrijven en instellingen aan de hand van real-life uitdagingen innovatieve oplossingen ontwikkelen.

Lectoren en hun desbetreffende lectoraten en leeropdrachten.

Verbindingsofficieren (bruggenhoofden)

De lectoraten werken samen met diverse opleidingen en worden structureel verbonden door zogenaamde bruggenhoofden (verbindingsofficieren).

Binnen de DSH vormen de zogenaamde bruggenhoofden (docenten) een belangrijke verbinder tussen de eigen opleiding, het lectoraat en het bedrijfsleven (partners DSH). Het bruggenhoofd is de vertaler van in- en externe opdrachten naar multidisciplinaire opdrachten in het onderwijs. Hij/zij is het aanspreekpunt voor de docenten, aanjager van de Digital Society Hub binnen het onderwijs en heeft een sterke verbinding met het lectoraat.

De bruggenhoofden en hun desbetreffende opleidingen.

Makerspace

De Digital Society Hub beschikt over een eigen makerspace met diverse apparatuur zoals 3D-printers, 3D-scanners en een lasersnijmachine. In de makerspace kunnen studenten en docent(onderzoekers) met bedrijven diverse prototypes ontwikkelen. Deze makerspace is ook verbonden met de Hanze makerspace op de van Doorenveste. Naast een netwerk van Hubs hebben wij ook een netwerk van makerspaces.

Collega Randy Janssen, Instructeur Technische Vaardigheden bij de Digital Society Hub, is altijd aanwezig en kan u alles vertellen over de 3D-Makerspace die in het gebouw te vinden is.

Randy Janssen aan het werk in de makerspace.
Versie:
v6.1.1

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report